Brankáři
 

Obratnost

Schopnost spojování pohybových operací

Spojování pohybových operací je schopnost navzájem propojovat dílčí pohyby těla (končetin, hlavy, trupu) do prostorově, časově a dynamicky sladěného celkového pohybu, zaměřeného na splnění cíle pohybového jednání. Její rozvoj je v obecné formě důležitým předpokladem pro osvojování pohybových dovedností. Ve specifickém zaměření pak hraje úlohu při spojování prvku ve složité sestavy. V kolektivní hře jako je lední hokej je navíc spojena s přizpůsobováním se měnícím podmínkám.

Pro brankáře ledního hokeje to v praxi znamená propojení pohybu nohou (bruslení, rozklek, skluz ...) s pohybem rukou (držení hole, chytání a vyrážení puků…) a hlavy (CNS - vyhodnocování herních situací, zrak – periferní vidění, sluch – vyhodnocovat zvukové informace).

Cvičení:
  • výhoz míče – kotoul, sed, leh atd. a chycení míče
  • běh, chůze po lavičce – triblování s míčem o zem
  • trampolína a tenisáky – výskoky současně žonglování
  • výskoky současně hody zeď
  • trampolína a míč – výskoky, přijmutí a hození míče spoluhráči (přidáváme sed,rozklek)
  • kozáček a tenisáky – žonglování, podhazování pod nohama
  • gymnastické obruče – na jedné ruce točíme obručí, druhou vyhazujeme a chytáme tenisák
  • točíme obručemi na ruce a noze
  • gymbally a tenisáky – ve dvojci, klek nebo sed na míči a hody vzduchem nebo o zem
  • hody proti zdi v sedu nebo kleku
Po zvládnutí jednoduchých prvků (poskoky na trampolíně s výhozem 1 tenisáku) přidáváme na obtížnosti (žonglování, hody o zeď ve výskoku).

Při tréninku používáme různé druhy sportovního nářadí a náčiní, záleží na kreativitě a fantazii brankáře a trenéra.

Autor: Josef Lucák

Schopnost orientace v prostoru - trampolína

Jednou z možností jak rozvíjet tuto pohybovou schopnost jsou sestavy skoků na trampolíně. Doporučujeme zařadit cvičení na trampolíně na začátek tréninkové jednotky, protože tělesně sice nejsou tak namáhavá, ale vyžadují velké soustředění. Komplexnost cviků zaručuje posílení celého těla uvnitř i vně. Zvlášť pro brankáře je důležitá orientace v prostoru, kdy cvičení na trampolíně můžeme doplnit o různé cviky s balóny (házení a chytání míčů).

Kondičně se patnácti minutové cvičení na trampolíně se vyrovná třiceti minutovému běhu v kopcovitém terénu. Skákání na trampolíně má izotonický, izometrický, kondiční a aerobní charakter. Při tréninku dbáme na maximální bezpečnost. Ideálni je trénovat v pětičlenné skupině, kdy jeden skáče a ostatní stojí po stranách a vracejí brankáře, ktereho trampolína vyhodí mimo.

Základní skoky – všechny věkové kategorie

  • skoky sounož v brankářském postoji
  • skoky do strany sounož v brankářském postoji
  • obraty o 45°, 90°, 180°, 360°
  • skoky z jedné nohy na druhou

Pokročilé skoky

  • odraz sounož – dopad na zadek - natažené nohy
  • dopad do rozkleku
  • dopad na břicho - ruce nataženy
  • dopad na záda - nohy pokrčeny

Sestavy – doporučené pro dorost, junioři, muži

  • kombinace předešlých cviků a doplnění o rotace, salta, házení a chytání míčů

K tomuto tréninku je vhodná velká trampolína o velikosti aspoň 356 cm. Je použitelná jak pro děti, tak i dospělé. Pro děti doporučujeme vybavit trampolínu ochrannými sítěmi.

Autor: Rudolf Pejchar

Schopnost rovnováhy

Schopnost rovnováhy je založena na udržování těla, jeho částí či předmětů v určitých polohách. Rozlišujeme ji ve dvou rovinách - statickou - udržení těla na místě (bez pohybu) a dynamickou - udržení polohy těla za pohybu. U brankáře má význam především dynamická rovnováha: při bruslení v brankovišti, při odrazu z jedné nohy do správného postavení proti kotouči, při ataku soupeře během pohybu (snaha nenechat se vychýlit ze správného základního postoje), při zákrocích atd.

Cvičení na rovnováhu provádíme různými způsoby jako jsou cviky na gymballech, medicinbalech, bosuballech, overballech, balančních deskách, točnách, podložkách a lavičkách. Rovnováha jako i jiné schopnosti může být zlepšována. Zařazení cviků s těmito pomůckami pomůže zlepšit koordinaci, rovnováhu a reflexy.

Cviky také napomáhají rozvíjet jemnou motoriku, psychomotoriku, správné držení těla a v různých variantách jsou vhodné pro všechny od nejmenších dětí až po muže. Cviky na rovnováhu učí svaly plynulé souhře tak, aby fungovaly jako tým. Díky tomu tělo dosahuje větší síly a pro brankáře jsou tato cvičení důležitá. Cvičení zařazujeme po rozvičení na začátek hlavní části tréninkové jednotky kdy centrální nervová soustava a nervosvalový aparát není ještě unaven.

Autor: Rudolf Pejchar

Dokumenty ke stažení


 
Aktuální články
Kalendář
Zpět
květen 2017
Dopředu
 
POÚTSTČTSONE
1
4
Doporučujeme
 
 
 
 

Partneři ČSLH
Partneři ČSLH
Partneři ČSLH
Partneři ČSLH
Partneři ČSLH
Partneři ČSLH
Partneři ČSLH
Partneři ČSLH
 
Kontakt

Český svaz ledního hokeje z.s.
HARFA OFFICE PARK
Českomoravská 2420/15
190 00 Praha 9
(zobrazit na mapě)


Spolkový rejstřík:
Městský soud v Praze, oddíl 4, vložka 852
IČ: 536440
Č. účtu: ČSOB 90718453/0300
Tel: +420 211 158 003
Fax: +420 233 336 096
E-mail:
office@czehockey.cz


Copyright

Copyright © 2017 – Ochranné známky, loga a fotografie z tohoto webu je možné použít pouze s výslovným souhlasem ČSLH.

RSS kanál

Hokej.cz

Přestupy v TELH: Sedm návratů ze zámoří, Norové, Kanaďané i Lotyš
(28.05.2017) Kluby nejvyšší tuzemské soutěže usilovně pracují na skladbě kádru pro příští sezonu 20...

 

Dřív hrál NHL, teď posílí Dynamo. Obranu vyztuží Kanaďan Wishart
(28.05.2017) Po odchodu produktivního Nicholase Schause do KHL přivedlo pardubické vedení už druhou posilu d...

 

Další Nor v Jihlavě! Bryhnisveen je blízko dvouletému kontraktu
(28.05.2017) Extraligový nováček z Jihlavy hlásí po brankáři Larsi Voldenovi další norskou posilu. Zadn